Kousnutí na duši

Pavoučí léky v homeopatické léčbě

Massimo Mangialavori, Hans Zwemke

Vydala ELFA, nakladatelství Jitky Studničné, Binova 12 v Praze 8, v roce 2010 jako svou 23. publikaci, 215 stran

Massimo Mangialavori společně s Hansem Zwemke vydali nepřehlédnutelnou homeopatickou publikaci o některých pavoučích lécích. Massimo (přeloženo doslova "největší") Mangialavori (přeloženo doslova "žrout práce") se opravdu s vervou zhostil svého cíle, ve kterém nám nabízí vodítka a kritéria jak postupovat a nekompromitovat přitom vědu, zároveň však moci rozšířit nástroje homeopatie.

Massimo nás vtáhne svou knihou do nejúplnějšího popisu "Nové homeopatie", jaký byl dosud publikován. Tato kniha změní náš přístup. V kontrastu se suchopárnou katalogizací symptomů, jakou vidíme u provingů, tento přístup rozšiřuje naše chápání léků na základě všech pramenů - včetně mytologie, kulturní antropologie, zoologie a toxikologie. Z těchto bádání nepovstávají žádné "klíčové symptomy", ale komplexní a analogická pojetí pro bohatší studium léku.

Kniha ilustruje, jakou hodnotu má vytváření materie mediky prostřednictvím skutečných vyléčených případů - dobře odebraných, současných a dobře popsaných, s použitím pacientových vlastních slov. Homeopatovi tak zlidšťuje lék, který pak lépe utkví v paměti a vytvoří dobrý předobraz pacientů, které studuje.

Důraz na vyléčené případy oživuje zákon podobnosti. Namísto toho, abychom počítačově srovnávali údaje, porovnáváme v podstatě člověka s člověkem - jednu strategii, jak se vyrovnat se životem, s druhou - ověřujeme léčbou zprostředkovanou lékem ozdobeným kontextuálními informacemi. Pro spoustu homeopatů to je a bude živější, lidštější a uspokojivější postup.

Knihu vřele doporučuji všem praktikujícím i amatérským homeopatům. Je čtivá, a je víc než materia medica o pavoucích. Není to jen příručka, ale představuje nový způsob vnímání a myšlení. Každý lék je chápán holisticky jako "živá bytost". Ostatně jako sám velký Massimo. Kdo jej zažil jako já, "in natura" , pochopí tuto nepřehlédnutelnou osobnost moderní alternativní medicíny a pozná, že jeho příběhy z pavoučí říše jsou dobře použitelné v dnešní homeopatické praxi.

LED televízory